Page 114 - Bilancio sociale 2018 - Lucca Crea
P. 114
La comunicazione BILANCIO SOCIALE E RENDICONTO CULTURALE 2018
Obiettivi
• Consolidamento dell’immagine del festival presso le testate nazionali
• Aumentare la visibilità e valorizzare i contenuti della manifestazione
• Posizionare la manifestazione come la più importante rassegna a tema a livello europeo
Posizionamento
Nel corso degli anni cresce il ruolo centrale di Lucca Comics & Games come manifestazione di punta per
tutto ciò che concerne la cultura pop a 360°, dal fumetto al cinema, dal videogioco ai giochi da tavolo.
Proprio per questo è molto chiaro il posizionamento di Lucca Comics & Games, che è il primo appuntamento
a tema non solo italiano ma anche europeo. Nell’attività di comunicazione e ufficio stampa si è riusciti a
veicolare bene questi concetti, e ad accrescere l’interesse della stampa che ha dato ampia copertura:
• le principali testate periodiche (mensili e settimanali) hanno dedicato spazi sempre maggiori, dimostrando
grande interesse nei temi e nei contenuti della manifestazione. Tra le numerose uscite: Robinson –
Repubblica (con un numero speciale su Lucca C&G), La Lettura - Corriere della Sera (con due articoli
dedicati), Vanity Fair (con due articoli dedicati), Il venerdì – Repubblica, Liberi Tutti – Corriere, Grazia,
Gioia, Gente, Filmtv, Ciak, Bestmovie, Sportweek, Autosprint e molti altri
• Variety, testata internazionale di riferimento per lo
LUCCA COMICS & GAMES
spettacolo e l’entertainment, ha dedicato a Lucca Comics &
Past and Present
Lucca Comics & Games offers Games un ampio spazio sull’uscita settimanale del 23
devoted fans a mixture of
Renaissance architecture and
21st century cosplay.
ottobre, oltre ad una buona copertura in loco durante i
evangelizes,” Vietina says.
“It’s the community that
celebrates [content] and giorni della manifestazione con interviste agli ospiti
acts as a driver for the
growth of their subscriber
base.”
Studio presence will
be strong, albeit devoid of presenti
star power. Disney will cel-
ebrate 10 years of Mar-
vel Universe with a 19-title
Marvel movie marathon
at Lucca. Warner Bros. will • la stampa quotidiana, sia nazionale che locale, ha seguito
plug hotly anticipated “Wiz-
arding World” sequel “Fan-
tastic Beasts: The Crimes of
Grindelwald” ahead of its con costanza la manifestazione con ottimi riscontri in
November release, by light-
ing a gigantic replica of the
wand wielded by protag
Newt Scamander in Lucca’s
central Piazza San Michele termini di pubblicazioni. Tra i quotidiani nazionali che
and eight other Italian cit-
ies; and Fox will premiere
J.J. Abrams’ action-packed
World War II monster hanno dato spazio alla kermesse: La Repubblica (che il 4
movie “Overlord” locally.
The video games section
will see Square Enix chief
Pop-Culture Mecca “all represented [at Lucca] HBO and RAI. Hashimoto present two novembre 2018 ha anche dedicato a Lucca C&G la prima
demos of “Kingdom Hearts
at the top levels.”
And the event’s offi-
III” ahead of its January
Lucca’s filmed
cial broadcaster is Sky Ita-
Draws New Players entertainment section, lia, Italian unit of the Sky release. Based on previous pagina), Corriere della Sera, La Stampa, Il Manifesto,
paybox for which Com-
demos, Variety video games
which comprises movies
cast recently won a bidding
as well as TV and
editor Brian Crecente has
transformed by Netflix and
Now TV streaming plat-
aging “to not only absorb
Streamers up the ante at the Italian event episodic series, is being war with Disney, and whose praised the game for man-
form Comcast is expected
the best bits of the 15
Italian streamers, just as
with movies, TV and eSports bringing heat Hollywood majors and local to build out soon. games that came before it, Il Mattino, Gazzetta dello Sport, Italia Oggi, Leggo, Il
producers continue to tap “In the on-demand era, but also enrich them with
By NICK VIVARELLI into its proselytizing power. Lucca Comics represents a refined graphics and the
Netflix, which debuted in moment of aggregation,” addition of Pixar to the Dis-
his year Lucca Com- range of events and their Lucca last year promoting says Giovanni Cova, head of ney-Square-Enix mash-up.”
ics & Games, which worlds precisely because season two of “Stranger Milan-based entertainment British company Messaggero, Il Tempo, QN, Il Foglio. Anche i quotidiani
T draws almost 250,000 it “mixes Renaissance Things” with talents in marketing company QMI, VisionizAR will world-
guests, will really have heritage with pop culture tow, will be back in full which runs Lucca’s film and premiere a preview of
something for everyone. and creative industries,” force with its two new TV section. fantasy role-playing game
Michael Pena and Diego says Lucca Comics & “Narcos” stars, while the “Streamers have to speak “Lone Wolf AR,” touted as locali hanno seguito in maniera assidua la manifestazione
Luna of Netflix’s “Narcos,” Games director Emanuele streaming giant’s main to the community, because the first-of-its-kind mobile
Marvel Comics’ editor- Vietina, who says that many local challenger, TIM Vision, it’s the community that game in augmented reality;
in-chief C.B. Cebulski, sectors — movies and TV is launching Freeform’s it’s based on the universe
executive producer of series, printed comics, mermaid drama “Siren” and created by late great fantasy dedicando, in particolare durante i 5 giorni, spazi notevoli
author and game designer
videogame “Kingdom
book publishing and
“Marvel’s Runaways” into
OCTOBER 23, 2018 VARIETY.COM O’Barr, former Ferrari racer Tipsheet mobile unit, which operates Streamers have racer Alesi will launch his • buona la copertura delle agenzie stampa, e sicuramente
Italy.
Joe Dever.
audiobooks, music, video
Hearts III” Shinji Hashimoto,
games and eSports — are
“The Crow” creator James
Telecom Italia’s TIM
Former Formula One star
Jean Alesi and manga
Jean Alesi eSports Academy
TIM Vision, is Lucca’s main
master Leiji Matsumoto are
to train contestants for
sponsor this year. That’s a
among the featured guests
so-called sim racing, which
reflection of how the Ital-
to speak to the
expected to be on hand at
simulates real auto racing
ian streamer, which has
community, because
more than 1.6 million subs,
the event, which runs Oct.
and aims to train talents
What: Lucca Comics &
31-Nov. 4 within the Tuscan
championships, just as
since recently becoming a
town’s medieval walls.
When: Oct. 31-Nov. 4
there is talk that eSports
co-producer of anticipated
This ever-evolving pop
evangelizes.”
Where: Lucca, Italy
culture convention, now in Games is ramping up operations it’s the community that to compete in online sorprendente l’attenzione da parte delle testate web. Un
could be included in the
Elena Ferrante adaptation
dato certamente interessante è il modo in cui è cresciuta la
Web: luccacomicsand-
114 its 52nd year, covers a wide games.com “My Brilliant Friend” with Emanuele Vietina Olympics by 2024.
copertura da parte dei siti web generalisti, che sono andati
ad aggiungersi alle numerose testate online di settore più “verticali” su determinati argomenti. Ciò ha
permesso di ampliare il potenziale bacino dei lettori, raggiungendo ovviamente un pubblico più ampio
• crescente anche la copertura da parte di emittenti televisive e radiofoniche, che rispetto all’edizione 2017
hanno pressoché raddoppiato il numero dei servizi dedicati a Lucca Comics & Games
113